Wandeling door Santa Cruz de La Palma

Kleurrijke straatjes met koloniale huizen, gezellige pleinen met eeuwen oude kerken. Terrassen, lokale barretjes, een markthalletje, winkels en de vergaderzaal waar de belangrijkste besluiten op La Palma worden genomen. Santa Cruz bruist, maar slaapt tijdens de siësta-uren.

Plaza de Alameda, terras El Encuentro, Santa Cruz de La Palma.

Horeca: overvloedig aanbod met zonovergoten terrassen, lokale barretjes en restaurants.

Organisatie: neem alle tijd van de wereld!

Startpunt:
De wandeling start bij het verkeersplein met stoplichten wanneer je vanaf het zuiden Santa Cruz binnenrijdt. De stadswandeling is een rondwandeling en kan daarom vanaf ieder willekeurig punt worden aangevangen.

Route

1. Wandel de Calle O’Daly binnen bij het postkantoor Correos en de opvallende muurreclame: Nitrato de Chile. Neem na ongeveer 250 meter aan de linkerkant van deze voetgangerszone de steile trap omhoog door het straatje Calle Blas Simón.
  2. Neem op het einde van deze trap de afslag naar links Virgen de la Luz tot het kerkje San Telmo met uitzicht op de haven en de lift.
  3. Ga na het kerkje San Telmo naar rechts (Pintalo), en na 25 meter weer naar rechts Calle San Telmo.
  4. Wandel over het plein Plaza de Santo Domingo met aan de linkerkant een school genaamd Alonso Pérez Dias.
  5. Sla na het plein af naar links: Calle Fernández Ferraz, deze geasfalteerde weg gaat omhoog. Sla al na 25 meter rechts af en kort daarna naar links, Calle San Sebastian. Overvloedig om je te vertellen dat La Palma het steilste eiland ter wereld is.Bij het wijnrode huis op de hoek is een kraantje met bronwater uit de bergen. Tegenover Cajita Blanca kun je in de schaduw van de orchideenboom het zweet van je voorhoofd vegen en even uitblazen op het schuine muurtje. We gaan nog een klein stukje verder omhoog en wandelen langs huisnummer 58, 60 en verder
  6. Sla na 50 meter rechts af over de klinkerweg die met een bocht naar rechts en kort daarna naar beneden gaat. (langs huisnummer 37, 35 en verder).
  7. Bij huis 38 /Huertas ga je rechtsaf naar beneden. Dit pad komt na 20 meter uit op een dwarsstraat. Sla niet links af en niet rechts, maar neem het klinkerpad aan de andere kant van deze weg dat langs huisnummer 10 (achter de afvalcontainers) verder in de richting van de kust gaat.
  8. Wandel verder door Huertas. Beneden aangekomen op de T-splitsing bij de kerk (nummer 37 Cabrera Pinto) wandel je 15 meter naar rechts en daalt dan links verder af in de richting van de kust, na eerst het fraaie plein met twee palmen Plaza San Sebastian over te zijn gestoken. Kijk na het huisnummer 13 even over de rechterschouder om het recent gerestaureerde Theater Marte te zien.
  9. Bij Van de Walle ga je met de bocht mee naar links. En sla even later rechts af door de Calle Perez Volcán. Steek bij het stoplicht de drukke weg over. Wandel door de Plaza de Mercado of ga er rechts voorbij als de markt gesloten is. De kleine overdekte markt is een uitstekende plek voor het kopen van fruit, koekjes, mojo en verse geitenkaas.
  10. Ga na de Mercado 20 meter naar rechts, Perez Volcán. Of wandel rechtdoor als je niet door de Mercado bent gestruind. Met aan de rechterhand het kleinste restaurant van La Palma met de naam Enriclai.
  11. Wandel het straatje in dat hier omhoog gaat, Calle Santo Abreu en ga na ongeveer 40 meter bij het straatje Joros naar rechts.
  12. Wandel onderlangs de speeltuin en passeer Ermita de San José (nog een kerk).
  13. Dit straatje komt uit in de Baltasar Martin. Sla hier links af. Het pad, met aan beide zijden kleurrijke Canarische huisjes, gaat omhoog. Tegenover huisnummer 55 op het pleintje met twee bankjes en een kruis wandel je door de smalle steeg.
  14. Na de smalle steeg sla je rechtsaf en wandel je in de richting van de zee..
  15. Deze straat komt uit op het levendige plein Plaza de Alameda. Het terras op het plein bij de kiosk wordt veel bezocht door Palmeros. Het scheepvaartmuseum bevindt zich in de buik van de boot van Columbus.
  16. Wandel vanaf de boot terug over het plein Plaza de Alameda. Neem de klinkerweg rechts van het Santa Cruz (Heilige Kruis) en het gezellige terras van Bar Arepera.
  17. Het pad komt uit op de Plaza de Francisco. Hier bevindt zich het eilandmuseum in het voormalige Franciscaner klooster. Op het plein staan tulpenbomen of ook wel fonteinbomen genoemd (Spathodea campanulata). De bloem vult zich met water. Wilde kanaries prikken een gaatje in de bloem om het water te drinken. Als een fontein spat het water naar beneden.
  18. Wandel over het plein en neem de brede trap links van het plein en sla beneden aangekomen wederom links af. Steek de Calle Perez Brito over en loop het smalle straatje Baltazar Martin door tot het einde in de richting van de oceaan.
  19. Ga, na het straatje Baltasar Martfn, naar rechts. Fotogenieke huizen met houten balkons, en de restaurants: La Longa, Pizzaria Piccollo, La Placeta. Het zal niet gemakkelijk worden om een keuze te maken uit zo’n groot aanbod aan restaurants.
  20. Sla rechts af het nauwe straatje in direct na Piccolo, de bistro met het weelderige bloemenbalkon op nummer 41. Het steegje komt uit op een gezellig terras. Sla af naar links en vervolg de stadswandeling door de Perrez de Brito.
  21. Steek over bij het stoplicht en werp een blik naar links in de oudste apotheek/farmacia van La Palma. De meeste geneesmiddelen zijn zonder recept verkrijgbaar! Iets verder bevindt zich rechts de Plaza de Espana met de imposante kerk El Salvador. De deur staat open.
  22. Tegenover de kerk bevindt zich het ayuntamiento (gemeentehuis) van La Palma. Wandel naar binnen en ga rechts met de houten trap omhoog voor het bekijken van de vergaderzaal. Vervolg de wandeling door de Calle O’Daly. Wanneer je geluk hebt staat de deur open van Palacio Salazar. De binnenplaats met rondom houten balkons is een foto waard.

De stadswandeling door Santa Cruz de La Palma is een van de wandelingen beschreven in de reisgids: Ontdek de verborgen schatten. Voor meer informatie klik op: REISGIDS LA PALMA

Wandeling Pared Vieja

De uitlopers van de noordoostelijke passaatwolken brengen voldoende vocht om ook in het oosten van La Palma op een hoogte tussen 700 en 1300 meter een bescheiden laurierbos te laten bestaan. Het is in dit gebied waar deze groene en verkoelende wandeling is gelegen. Op de terugweg berg op kijk je uit over de groene oostelijke kant van het eiland.

Uitzicht tijdens de wandeling Pared Viejo over de oostkant van La Palma.

We maken deze wandeling meerdere malen per jaar vanwege de relatief korte autorit van 30 minuten vanuit El Paso naar het startpunt, het bijzondere landschap en het te overbruggen hoogteverschil van 245 meter waardoor we tijdens het wandelen ook enigszins fysiek worden uitgedaagd zonder echt uitgeput te raken.

StartpuntParkeer bij Refugio el Pilar (LP-301, km 7).

Route: Wandel 200 meter verder over het asfalt naar de scherpe bocht waar een onverharde weg begint. Wandel vanaf de wandelwijzer in de richting Roque de los Muchachos en sla al na 150 meter rechts af richting Santa Cruz/Pared Vieja over het geel-wit gemarkeerde wandelpad PR-LP 18. Blijf het wandelpad volgen dat daalt en uitkomt bij de recreatieplaats Pared Vieja.
Steek de asfaltweg over en volg de SL-LP 132, al camino de la Faya naar Refugio el Pilar. De wandeling is duidelijk gemarkeerd.

Naar de top van de Pico de Birigoyo

De Pico Birigoyo heeft de vorm van een machtige zandtaart. Vanaf de top kijk je uit over de Caldera de Taburiente in het noorden, de vulkanen van de Cumbre Vieja in het zuiden en de Atlantische Oceaan in het westen en in het oosten.

Startpunt:

parkeer de auto bij Refugio el Pilar en loop over het terrein met barbecues.

Route:

• volg vanaf de wandelwijzer achter het bezoekerscentrum de
    GR-131 in de richting van Los Canarios. Het wandelpad komt na ongeveer 30 minuten wandelen uit op een breed karrenspoor, dat als een vals plat moordend langzaam stijgt. Na ongeveer 20 minuten over deze brede bosweg te hebben gewandeld staat er een wandelwijzer die de richting aangeeft van de GR-131 naar Los Canarios. Op dit punt staan we even stil om ons te oriënteren.
  • We zien zowel links als rechts van het wandelpad natuurstenen gemetselde muurtjes met een hoogte van ongeveer een halve meter. De brede bosweg die eerder nog duidelijk en krachtig was gaat hier flauwtjes verder naar links.
  • Op dit punt nemen we afscheid van de GR-131 die verdergaat in de richting van het zuiden, en slaan links af, om al na een paar minuten wederom links af te slaan. De wandeling gaat slingerend omhoog over een in de vulkaan uitgesleten smal pad.
  • Bovenop de Birigoyo staat een paal van beton. Neem alle tijd om van het grootse uitzicht te genieten.
  • Oriënteer je vanaf de betonnen paal met het gezicht in de richting van het noorden en de Caldera gericht. Wandel vanaf de betonnen paal over de kale vulkaantop een vijftal meters in deze richting om zicht te krijgen op het wandelpad dat rechts van de steile vulkaanhelling naar beneden gaat.

Opmerking: voor het wandelpad naar de top van de Birigoyo hangt een ketting. Omhooglopen is geheel op eigen risico. Ga niet omhoog tijdens harde wind, mist en regen.

De bronnen en kruisen van San Pedro (PR-LP 19)

Deze onderhoudende en afwisselende rondwandeling vanuit San Pedro gaat door een vergeten landbouwgebied, waar het bos de macht terug in handen heeft genomen.

Onder de groene kruinen van de kastanjebomen en het zich herstellende laurierbos is het in de zomer aangenaam koel.

De wandeling start met een pittige stijging, waarna het pad voor La Palma begrippen horizontaal verder slingert langs een aantal bronnen. Voordat het bospad de bewoonde wereld bereikt, heeft deze wandeling een kleurrijke verrassing in petto. In een nis van de berg zijn tientallen religieuze beeldjes van heiligen te bewonderen. Een gezegende plek voor een pauze.

Startpunt:

neem vanaf de LP-3, de weg die het oosten met het westen verbindt,  tussen kilometerpaaltje  5 en 6 de afslag in de richting van San Pedro. Blijf de LP-202 volgen tot vlak na het dorp. Neem kort na het bord ´Viveros Las Breñas` de afslag naar rechts. Op de hoek staat de wandelwijzer: Camino de las Fuentes, El Llanito 6.4 km. Parkeer de auto.

Het asfalt maakt al snel plaats voor een bospad en gaat eerst licht stijgend een dichtbegroeide kloof binnen. Aan de linkerkant is nog steeds de oude wasplaats zichtbaar met de naam Fuente Grande. Blijf het gemarkeerde pad volgen tot je na ongeveer 3 uur wandelen terug bent waar je eerder begon.