Wandeling Pared Vieja

De uitlopers van de noordoostelijke passaatwolken brengen voldoende vocht om ook in het oosten van La Palma op een hoogte tussen 700 en 1300 meter een bescheiden laurierbos te laten bestaan. Het is in dit gebied waar deze groene en verkoelende wandeling is gelegen. Op de terugweg berg op kijk je uit over de groene oostelijke kant van het eiland.

Uitzicht tijdens de wandeling Pared Viejo over de oostkant van La Palma.

We maken deze wandeling meerdere malen per jaar vanwege de relatief korte autorit van 30 minuten vanuit El Paso naar het startpunt, het bijzondere landschap en het te overbruggen hoogteverschil van 245 meter waardoor we tijdens het wandelen ook enigszins fysiek worden uitgedaagd zonder echt uitgeput te raken.

StartpuntParkeer bij Refugio el Pilar (LP-301, km 7).

Route: Wandel 200 meter verder over het asfalt naar de scherpe bocht waar een onverharde weg begint. Wandel vanaf de wandelwijzer in de richting Roque de los Muchachos en sla al na 150 meter rechts af richting Santa Cruz/Pared Vieja over het geel-wit gemarkeerde wandelpad PR-LP 18. Blijf het wandelpad volgen dat daalt en uitkomt bij de recreatieplaats Pared Vieja.
Steek de asfaltweg over en volg de SL-LP 132, al camino de la Faya naar Refugio el Pilar. De wandeling is duidelijk gemarkeerd.

Naar de top van de Pico de Birigoyo

De Pico Birigoyo heeft de vorm van een machtige zandtaart. Vanaf de top kijk je uit over de Caldera de Taburiente in het noorden, de vulkanen van de Cumbre Vieja in het zuiden en de Atlantische Oceaan in het westen en in het oosten.

Startpunt:

parkeer de auto bij Refugio el Pilar en loop over het terrein met barbecues.

Route:

• volg vanaf de wandelwijzer achter het bezoekerscentrum de
    GR-131 in de richting van Los Canarios. Het wandelpad komt na ongeveer 30 minuten wandelen uit op een breed karrenspoor, dat als een vals plat moordend langzaam stijgt. Na ongeveer 20 minuten over deze brede bosweg te hebben gewandeld staat er een wandelwijzer die de richting aangeeft van de GR-131 naar Los Canarios. Op dit punt staan we even stil om ons te oriënteren.
  • We zien zowel links als rechts van het wandelpad natuurstenen gemetselde muurtjes met een hoogte van ongeveer een halve meter. De brede bosweg die eerder nog duidelijk en krachtig was gaat hier flauwtjes verder naar links.
  • Op dit punt nemen we afscheid van de GR-131 die verdergaat in de richting van het zuiden, en slaan links af, om al na een paar minuten wederom links af te slaan. De wandeling gaat slingerend omhoog over een in de vulkaan uitgesleten smal pad.
  • Bovenop de Birigoyo staat een paal van beton. Neem alle tijd om van het grootse uitzicht te genieten.
  • Oriënteer je vanaf de betonnen paal met het gezicht in de richting van het noorden en de Caldera gericht. Wandel vanaf de betonnen paal over de kale vulkaantop een vijftal meters in deze richting om zicht te krijgen op het wandelpad dat rechts van de steile vulkaanhelling naar beneden gaat.

Opmerking: voor het wandelpad naar de top van de Birigoyo hangt een ketting. Omhooglopen is geheel op eigen risico. Ga niet omhoog tijdens harde wind, mist en regen.

De bronnen en kruisen van San Pedro (PR-LP 19)

Deze onderhoudende en afwisselende rondwandeling vanuit San Pedro gaat door een vergeten landbouwgebied, waar het bos de macht terug in handen heeft genomen.

Onder de groene kruinen van de kastanjebomen en het zich herstellende laurierbos is het in de zomer aangenaam koel.

De wandeling start met een pittige stijging, waarna het pad voor La Palma begrippen horizontaal verder slingert langs een aantal bronnen. Voordat het bospad de bewoonde wereld bereikt, heeft deze wandeling een kleurrijke verrassing in petto. In een nis van de berg zijn tientallen religieuze beeldjes van heiligen te bewonderen. Een gezegende plek voor een pauze.

Startpunt:

neem vanaf de LP-3, de weg die het oosten met het westen verbindt,  tussen kilometerpaaltje  5 en 6 de afslag in de richting van San Pedro. Blijf de LP-202 volgen tot vlak na het dorp. Neem kort na het bord ´Viveros Las Breñas` de afslag naar rechts. Op de hoek staat de wandelwijzer: Camino de las Fuentes, El Llanito 6.4 km. Parkeer de auto.

Het asfalt maakt al snel plaats voor een bospad en gaat eerst licht stijgend een dichtbegroeide kloof binnen. Aan de linkerkant is nog steeds de oude wasplaats zichtbaar met de naam Fuente Grande. Blijf het gemarkeerde pad volgen tot je na ongeveer 3 uur wandelen terug bent waar je eerder begon.