Dorpswandeling door de smalle straatjes van Tazacorte

Deze gemoedelijke dorpswandeling in Tazacorte gaat door smalle straatjes en komt langs een aantal gezellige terassen. Voor wie nog nooit heeft gezien hoe een banaan groeit is deze gemakkelijke wandeling reuze interessant. Het pad loopt dwars door de bananenplantages en komt langs het beetje saaie bananenmuseum. Drie maal raden wat je er cadeau krijgt? Ik zei je toch al dat het saai was!

Startpunt:

• Rij vanuit Puerto de Tazacorte gekomen over de LP-2 omhoog naar het dorp Tazacorte. Sla rechts af bij het eerste huis dat gelegen is aan de linkerkant van de weg met nummer 22.
  • Rij vanuit Los Llanos gekomen het dorp Tazacorte door en sla links af net voor het een na laatste huis met nummer 24 met een bordje Fisioterapia.

Route (na de auto geparkeerd te hebben wandel je terug naar de weg)

1. Steek over en sla rechts af in de richting van het centrum. Ga met de trap omhoog die uitkomt op pleintje van Bar La Vica. Ga na de bar links omhoog en maak op de Plaza de España een rondje rond de kerk. Onder de pergola met bougainville zitten altijd wel enkele bewoners van het dorp te schuilen voor de zon.
  2. Terug op dezelfde plek als waar we het rondje kerk begonnen slaan we op de hoek van Calle Monolo en tegenover Centro Informacion links af. Bij de Calle Diaz Pimienta slaan we rechts af (eerst links afslaan en daarna weer terug wandelen is een dichterlijke vrijheid van deze wandeling die is toegestaan). Het straatje Calle Dias Pimienta gaat eerst langs een pleintje en na het huis met nummer 13 slaan we links af en wandelen we tot aan het hoogst gelegen straatje waar we rechts afslaan bij huis nummer 22. Dit met leisteen ingelegde straatje volgen we tot aan het huis met de naam Robert en Laura. Hier gaan we rechtsaf met de trap naar beneden.
  3. Op de hoek van de Calle Sebastian gaan we nogmaals naar rechts. We wandelen een kleine 200 meter tot aan de afslag tegenover Modas Isabel en de sieradenwinkel Volcan Verde en slaan hier links af. Wandel rechtdoor en sla rechts af door de Catedratico Hernandez Perez tussen de huizen door met huisnummer 8 en 20, het straatje daalt een stukje.
  4. Ga nog voor het asfalt bereikt te hebben linksaf, deze straat is genaamd Calle Nueva. Het straatje Nueva komt uit op het gezellige dorpsplein Plaza de San Miguel waaraan ook het gemeentehuis is gelegen, een rotonde met een fontein, een supermarkt, een pinautomaat en een feestelijk terras met een kiosk. Benut deze uitgelezen kans om even neer te strijken.
  5. Voor het vervolg wandelen we terug in dezelfde richting maar veranderen we van straat. Steek bij de Spar de asfaltweg over en sla rechts af en wandel door de straat met de naam Calle Caballos Fufos. Steek na 250 meter de asfaltweg over en wandel over de boulevard verder.
  6. Sla tegenover de kerk het straatje in dat naar beneden gaat voor het tweede gedeelte van de wandeling door het historische centrum (casco histórico). De wandelwijzer wijst ons naar Casa Massieu. Alleen wanneer er een expositie plaatsvindt staat de grote houten poort open. Vervolg de wandeling in de richting van de oceaan tot op een kleine rotonde met palmen.
  7. Sla links af voor een bezoek aan het 300 meter verderop gelegen bananenmuseum.
  8. Keer terug naar de rotonde met palmen en sla links af in de richting (paseo del litoral) van de oceaan. Het pad gaat dwars door de bananenplantages en is het meest tropische gedeelte van het eiland. De korte boulevard van 200 meter lang en het dorpse strandje worden al na 5 minuten bereikt. Vanaf de boulevard zou je verder af kunnen dalen tot op het strandje Playa Nueva.
  9. Wandel terug naar de rotonde met palmen, stijg 30 meter en sla links af in de richting van het fraai gerestaureerde huis Casa de Molino. Wandel voorbij Los Lavadores (de wasplaats) en ga niet veel later onder een boog door waarover een antiek waterkanaal gaat. Sla rechts af. Na 200 meter bevindt de parkeerplaats zich aan de linkerkant.

De kratermond van de vulkaan San Antonio

Loop over de rand van de San Antonio en kijk in de kratermond van de vulkaan. Het uitzicht vanaf de vulkaan over het zuidelijke puntje van La Palma is groots met zicht op de lager gelegen Teneguia, de zoutvelden en de vuurtoren.

• Startpunt: bezoekerscentrum San Antonio buiten het dorp Los Canarios.
  • Wandeltijd: 30 minuten.
  • Afstand: 800 meter.
  • Zwaarte: makkie!

Opmerking:

Er wordt entree gevraagd om over de San Antonio te lopen. Daarvoor krijg je, als je er om vraagt, een interessant informatieboekje over vulkanen en kun je naar een korte film kijken over vuurspuwende vulkanen.

Doorzetters met wandelkuiten kunnen rechts van de vulkaan San Antonio naar beneden lopen naar de lager gelegen Teneguia-vulkaan. De weg terug is loodzwaar recht tegen de vulkaan op.

Tips van Siepko

In het zuiden kan het hard waaien. Neem wat warms mee. En houd bij straffe wind kinderen stevig vast.

De Piratenkloof in Tijarafe

De piratenkloof in Tijarafe is sinister en spannend. Wie goed zoekt vindt hier nog sporen van de laatste piraten op La Palma. Op de smalle terrasjes voor de steil tegen de bergwand gebouwde huisjes kun je broodkruimels, lege visblikjes of kaarsen vinden. Op de kade en in de grot ligt een verlaten sloep.

Starpunt:
Neem in Tijarafe de afslag naar Centro de Salud en vervolg je weg in de richting van de oceaan. Het smalle betonpad is zeer steil en niet geschikt voor bestuurders met hoogtevrees. Parkeer de auto voor het einde van de weg op parkeerplaats van beton rechts van de weg. Iets lager staat een wandelwijzer.

• Wandeltijd : 1 uur heen en terug.
  • Afstand: 1,5 kilometer.
  • Zwaarte: het pad is goed te bewandelen.

Tips van Siepko

Wanneer de oceaan rustig is kan er in het kleine zwembekken tussen de rotsen gezwommen worden. Verwar dit  zwembekken niet met waar het openwater waar de Atlantische Oceaan in en uit stroomt. Reuze spannend allemaal!

Stadswandeling door Santa Cruz

De Calle ´o Daly is een autovrije straat waar je zelfs zou kunnen rennen. Er zijn terrasjes, speelgoedwinkels, ijsjes en er is een mooi kerkplein. In het eilandmuseum vind je alles dat interessant is voor natuurliefhebbers. Vanuit het stadje kun je langs de haven naar het strand Playa Bajamar wandelen.

Tip:

Bestel de La Palma reisgids met een gedetailleerde beschrijving van de stadswandeling door Santa Cruz.

Schildpaddenstrand Playa Las Nogales.

Oorverdovend is het pad zeker te noemen dat langs de kust gaat en uitkomt op het schildpaddenstrand van La Palma, Playa Nogales. Het oceaanwater klotst en botst met wildgeraas tegen de rotsen.

Wie weet heb jij meer geluk dan ik en zien jullie hier wel een schildpad uitrusten van zijn tocht over de oceaan.

playa nogales wandelpad

Startpunt:

Rij Puntallana binnen en sla tegenover de apotheek rechts af en daal in de richting van de kust tot op een grote parkeerplaats.

• Tijdsduur: zonder baden 45 minuten heen en terug.
  • Afstand: 1 ½ kilometer.
  • Zwaarte: Het opspattende water van de oceaan doet alle weerstand tegen wandelen vergeten. Na de daling over het bergpad, ter hoogte van de oceaan bevindt zich links van het pad een grot met water. Super spannend allemaal.

korte wandeling la palma

Opmerking:

De stroming van de oceaan voor het strand van Playa Nogales is bijzonder sterk. Ga niet dieper dan tot je knieën in het water. Neem je badkleding mee of ga op het einde van het strand stiekem even naakt.